Jong talent in vier doelgroepen
Studenten (18-24 jaar): Binnen JAM zien we dat deze doelgroep niks anders gewend is dan flexibiliteit en snelheid, kijk bijvoorbeeld naar hun social media gebruik. Dit stroomt ook door in hun wensen op werkgebied. Verder zijn dit andere belangrijke trends die we zien bij studenten:
-
Steeds meer dagjeswerk als ZZP'er;
-
Flexibel en direct uitbetaald;
-
Niet 'zomaar' een bijbaan, maar iets wat aansluit bij hun opleiding;
-
Bijbanen en vakantiewerk zien zij als kansen om waardevolle werkervaring op te doen.
Starters (21–26 jaar): We kunnen ons allemaal herinneren hoe spannend het was om te starten aan je carrière. Dit gevoel zal nooit echt veranderen, dus daarom hebben starters nu ook behoefte aan structuur, doorgroeimogelijkheden en duidelijkheid. Verder zien we dit:
-
Starters willen weten waar ze aan toe zijn en wat er verwacht wordt;
-
Een sterke onboarding en een warm welkom is de basis van een fijne start;
-
Ze zijn sterk op zoek naar een bedrijf dat matcht op persoonlijk niveau;
-
Met alleen ‘doorgroeimogelijkheden’ benoemen in je vacature red je het niet, starters willen weten welke richting ze op kunnen groeien;
-
Flexibele werktijden en thuiswerkmogelijkheden zijn niet meer een optie maar een must.
“Het klinkt voor de hand liggend, maar werf je als bedrijf nog niet via social media, dan vis je achter het net”
Young Professionals (26–32 jaar): Nu de start van hun carriere achter de rug is, komt er een switch in wat ze belangrijk vinden. Ze zoeken uitdagendere functies met een goed salaris en de mogelijkheid om door te groeien.
-
Verwachten een goed salaris dat in lijn is met hun ervaring en het niveau van verantwoordelijkheid dat zij dragen. Daarnaast denken zij meer na over secundaire arbeidsvoorwaarden zoals pensioenregelingen;
-
Met hun werkervaring zoeken ze een werkomgeving waar zij vertrouwen krijgen en zelfstandig kunnen werken. Ze willen resultaten zien van hun eigen werk en willen verantwoordelijkheid dragen voor hun projecten;
-
Actiever op LinkedIn en bezig met netwerken.
“De jongere doelgroep heeft meer dan ooit behoefte aan zingeving in hun werk. Maak duidelijk wat hun werk toevoegt aan de maatschappij”
Verkenners (22–32 jaar): Deze professionals zijn op zoek naar nieuwe uitdagingen en afwisseling in hun carrière. Ze willen vaak niet vastzitten in één sector of functie en zoeken diversiteit.
-
Ze zijn vaak op zoek naar projecten of tijdelijke functies die hen nieuwe vaardigheden en ervaring bieden. Ze zijn dus erg geschikt voor projecten, tijdelijke opdrachten of freelance werk;
-
Actief op platforms die flexibele werkmogelijkheden bieden, zoals uitzendwebsites, freelanceplatformen en projectgebaseerde werkportalen;
-
Willen graag ervaring opdoen en skills verbreden in alle vrijheid en flexibiliteit die zij zelf willen.
“Hoewel ze op zoek zijn naar meer verantwoordelijkheid, waarderen ze ook een omgeving waarin ze kunnen leren van een ervaren leidinggevende”
Startsalarissen: Het kan lastig zijn om te bepalen hoeveel je een nieuwe werknemer laat verdienen. In 2025 waren dit de gemiddelde startsalarissen per opleidingsniveau binnen JAM:
-
MBO: €2.550 - €2.790
-
HBO: €2.665 - €3.080
-
WO: €2.825 - €3.330
“Door bovenstaande factoren te integreren in je wervingsstrategieën, kun je effectief inspelen op de behoeften van dit jonge talent en hen aanspreken op een manier die past bij hun levensstijl en prioriteiten.”
Waarom jongeren stoppen met werken
Bij jongeren zien we dat de dynamiek rondom werk vaak beïnvloed wordt door veranderende verwachtingen: ze hechten waarde aan een goede werk-privébalans en willen dat werk aansluit bij hun persoonlijke doelen en levensstijl. Dit zijn de meest voorkomende redenen waarom jongeren bij JAM aangeven te stoppen met een baan.
- Gebrek aan groeimogelijkheden: Ze willen zich ontwikkelen en snel doorgroeien. Geen prespectief = vertrek. Bron Gallup: 70% voelt zich niet actief betrokken bij hun werk.
- Slechte werk-privébalans: Flexibiliteit is cruciaal. Hoge werkdruk = stress en burn-out. Bron Deloitte: 43% vindt balans belangrijker dan salaris.
- Mismatch met bedrijfscultuur: Ze zoeken organisaties die aansluiten bij hun persoonlijke overtuigingen. Geen match met cultuur = snelle exit. Bron GlassdoorL 56% vertrekt als cultuur niet past.
- Onzekerheid arbeidsvoorwaarden: Transpirantie is essentieel. Voelen ze zich ondergewaardeerd? Dan zijn ze weg. Bron PayScale: 60% noemt salaris doorslaggevend bij vertrek.
- Te weinig flexibiliteit en autonomie: Micromanagement of starre structuren werken averechts. Ze willen zelf regie over hun werk en tijd. Bron Gallup: 70% zegt dat gebrek aan autonomie reden is om te vertrekken.
- Mentale gezondheid en burn-out: Jongeren ervaren meer druk, maar krijgen vaak te weinig begeleiding. Burn-out = (tijdelijk) volledig stoppen met werken. Bron Mind: 39% van de 18-34-jarigen noemt werk de oorzaak van mentale klachten.
“Flexibiliteit is belangrijker dan ooit. De wereld verandert snel, organisaties moeten flexibeler worden om medewerkers te behouden.“ - Kim Ackermans, teamlead recruitment Bosman (klant van JAM).