Gen z op de werkvloer: communicatie

Samenwerken met gen z zorgt soms voor verschillen in communicatie. Waar jij graag kiest voor lange mails of ‘even snel bellen’, gaat gen z liever voor een chatgesprek met gifjes. En nee, ze zijn hierdoor niet lui of minder professioneel. Voor hen voelt het juist sneller, duidelijker, effectiever en persoonlijker. Door hun manier van communiceren te begrijpen en een beetje mee te bewegen wordt het een stuk gezelliger op de werkvloer!

Boomer en gen z werkvloer
🕔 3 min leestijd

Stuur een chat in plaats van mail

Constant heen en weer gemail voor elke kleine vraag en opmerking, om vervolgens te reageren met een duim-emotie en ‘verstuurd vanaf mijn iPhone’. Gen z zit er niet op te wachten. Dus, heb je een korte vraag of moet er iets snel gebeuren? Stuur dan gewoon een chatje. Oh en dan bedoelen we wel een chat via een werkplatform of werktelefoonnumer. Het sturen van een berichtje naar iemands privénummer, helemaal na werktijd, is natuurlijk een echte no-go. 

Visuele communicatie

Aanvullend op het stukje korte communicatie die deze generatie prettig vindt; visuele communicatie. Van gifjes en screenshots tot digitale stickers, het kan soms meer zeggen dan drie alinea’s aan tekst. Voor hun heel normaal en voor jou een kleine moeite. En zeg nou zelf, een gifje legt soms toch ook gewoon beter uit hoe je je voelt? Daarnaast helpt het om luchtigheid toe te voegen in gesprekken! 

Gen z niet bellen (letterlijk)

Bel je onverwachts? Dan hoef je van deze generatie met belangst geen antwoord te verwachten. Wil je ze toch telefonisch spreken? Laat het ze dan van tevoren weten en vertel waarover je telefoontje gaat. Zo kunnen zij zich meer voorbereiden en voelt het belletje ook minder spannend. Veel jongeren ervaren een telefoontje als formeler en zwaarder dan een chat. Hoe duidelijker jij vertelt waarom je belt, hoe relaxter het gesprek zal lopen. 

We listen and we don’t judge

Je vindt je eigen leven, weekendplannen en (klein)kinderen misschien mega interessant, maar probeer ook eens interesse te tonen in je gen z collega’s. Vraag naar hun weekendplannen of hobby’s. En belangrijk; niet judgen! Probeer je in te leven en enthousiast te reageren, waarschijnlijk had jij het meeste van wat ze zeggen vroeger ook heel vet gevonden. 

Gen z woordenboek

Wil je je écht goed mengen met de gesprekken van gen z en begrijpen waar ze het over hebben? Check dan deze veel gebruikte woorden!

  • Slay = Een compliment. Het is bijna het nieuwe ‘fantastisch’. 

  • Matcha = Groene theepoeder dat je steeds vaker in hippe tentjes kunt bestellen. Vaak iced gedronken met plantaardige melk en aardbeien of mango puree. 

  • POV = Afkorting voor ‘Point Of View’. Je laat iets zien vanuit iemands perspectief. 

  • Vibes = De sfeer of het gevoel dat iets geeft, bijvoorbeeld gezellig of chill. 

  • CAP = Leugen of onzin. Zeg je ‘no cap’, dan bedoel je ‘geen grap/ ik meen het echt’.

  • NPC = Afkorting voor Non-Playable Character. Komt uit games: een karakter dat geen eigen wil heeft en steeds hetzelfde doet of zegt. Gen z gebruikt het vaak voor mensen die een beetje saai of voorspelbaar overkomen. 

  • Delulu = Afkorting voor ‘delusional’ → niet realistisch. 

  • Mood = Wordt gebruikt voor dingen die precies je gevoel weergeven. 

  • Shoutout = Iemand een compliment of bedankje geven in het openbaar. 

  • ICK = Een afknapper waardoor je iemand ineens totaal niet meer aantrekkelijk vindt. Iets waar je op cringed. 

  • Aesthetic = De stijl of uitstraling die iets heeft, vaak heel verfijnd en matchend. 

  • Shayla = Komt uit een viral TikTok. Het wordt vaak gebruikt door Gen z wanneer ze iemand zielig of schattig vinden.

Share deze pagina: