De ondernemer van morgen‘’Een Iphone-sticker moet passen bij wie iemand online en offline wil zijn’’
Kansen zien in plaats van problemen. Kijken naar wat er wél mogelijk is. Niet alleen ervaren ondernemers zijn in deze tijd creatief. Ook veel jongeren denken in mogelijkheden. Het zijn immers de ondernemers van morgen die juist in deze tijd actief bezig zijn met hun ideeën. Freek Langenhuijsen en Joep van Groenland behoren tot die groep. De twee studenten uit Nuland begonnen liefst 4 jaar geleden met Ucustom; een bedrijfje gespecialiseerd in het bestickeren van gameconsoles en Apple-producten. En dat terwijl ze nu pas 20 jaar oud zijn. We praten met Freek en Joep over jongeren als doelgroep, samenwerken met een influencer en de leerschool van het ondernemen.
Je hoort het de laatste jaren vaker en vaker. Jongeren willen uniek zijn. Zichzelf onderscheiden. Offline én online. Dat zie je bijvoorbeeld op sociale media als Instagram. En sinds kort op TikTok. Hoewel er regelmatig kritiek is vanuit de oudere generatie op de online geldingsdrang van de jeugd, levert het juist ook heel veel mooie dingen op. Een stukje creativiteit bijvoorbeeld. Want hoe laat je online zien wie je offline bent? Juist, met je Iphone. Maar die is op zichzelf allesbehalve uniek. Je broer heeft ‘m. Je beste vriend. En zelfs je nichtje van 11 heeft er een. Dus bedachten Freek en Joep een oplossing: stickers voor je Iphone, laptop of gameconsole. En hoewel de jonge Nulanders de stickers vanwege de kwaliteit liever skins noemen, bleek het concept van Ucustom enorm aan te slaan. Freek en Joep denken wel te weten waarom: ‘’Voor onze doelgroep is op voorhand uitstraling de doorslaggevende factor wanneer ze een aankoop doen. Het moet passen bij wie ze zijn. Dat is ontzettend belangrijk.’’
Vallen en opstaan
Maar hoe voel je precies aan wat jongeren mooi vinden? Natuurlijk helpt het dat Freek en Joep in dezelfde leeftijdsgroep zitten als hun doelgroep. Maar dan ben je er nog niet. Er gaat natuurlijk een hele periode van werk aan vooraf. Met vallen en opstaan. Toch heeft het volgens de jongens in de eerste fase van een eigen bedrijfje vooral te maken met doorpakken. Iets waar ze gaandeweg ook zelf achter zijn gekomen: ‘’Wij gingen met elkaars gezin vaak op vakantie. Op een gegeven moment zaten we in een jacuzzi allerlei ideeën te verzinnen hoe we op een makkelijke manier zoveel mogelijk geld konden verdienen. Er kwamen allerlei ideeën naar voren, maar er kwam op het begin niks van de grond. Ongeveer een half jaar na die vakantie zeiden we tegen elkaar: Kom op we gaan het gewoon doen, wat kan ons het schelen als het niet lukt. Daarnaast zullen we er nooit dommer van worden.’’
"Ons motto was: boeie, gewoon doen! Wat kan ons het schelen als het niet lukt."
En zo ontstond eind 2016 Ucustom. In eerste instantie begonnen ze met vier jongens, totdat ze op termijn met zijn tweetjes verder gingen: ‘’We begonnen het bedrijfje met z’n vieren. Op het begin was voor ons eigenlijk alles onzeker en nieuw. Er komen altijd veel nieuwe dingen bij kijken waar je vooraf niet over nadenkt. Ons motto was: boeie, gewoon doen! Halfweg 2017 besloten we met zijn tweeën verder te gaan. Dit wegens een verschillende visie over hoe het verder moest met Ucustom. Joep en ik hadden grote plannen om flink te groeien, maar wegens tijdgebrek besloten de andere twee jongens ermee te stoppen. Er zit namelijk heel wat tijd in.’’
Volle agenda
Tijd maken voor de business. We geven het de jongens te doen. Hier en daar een biertje. Een bijbaantje bij de drukker van hun skins. Een balletje trappen bij de plaatselijke voetbalclub. En natuurlijk hun studies. De agenda’s van de jongens zitten dus behoorlijk vol: ‘’Het is soms erg lastig te combineren. Niet alleen met de studie, maar ook met de bijbaantjes die we allebei hebben. Er zal namelijk ook maandelijks geld binnen moeten binnenkomen om het leven een beetje door te komen en we willen allebei graag ons papiertje halen. We hebben afgesproken voorlopig geen winstuitkeringen te doen. Zo kunnen we ons bedrijf zien als een soort spaarrekening. En we willen altijd een buffer hebben om te kunnen investeren. Vooral in deze tijd is dat belangrijk’’
"We hebben afgesproken voorlopig geen winstuitkeringen te doen. Zo kunnen we ons bedrijf zien als een soort spaarrekening."
Geen winstuitkering, maar juist een buffer maken om te investeren. Dat getuigt van een langetermijnvisie. Maar hoe is het om die beslissingen samen te moeten maken? Je bent vrienden, kent elkaar door en door. Maar tegelijkertijd ben je ook elkaars zakenpartner. Dat vereist wat discipline, zou je zeggen. Toch gaat het de jongens goed af: ‘’De rolverdeling qua werkzaamheden gaat goed en bespreken we bijna iedere week. We stellen dan een takenlijst op waarbij we allebei verschillend werk op ons nemen. Freek zorgt structureel voor het verwerken van orders en doet het klantcontact en partnercontact. Joep houdt zich voornamelijk bezig met technische issues, zoals de website en bijvoorbeeld verzendsystemen.’’
Maak gebruik van mensen die je willen helpen
Ook al kost het de jongens veel tijd; ze krijgen er tegelijkertijd ook een hele hoop voor terug. En dan hebben ze het niet over geld. De energie die ondernemen geeft, is volgens de mannen geweldig. Dat merk je dan ook aan de toekomstplannen van Freek en Joep. Er zijn inmiddels concrete plannen om uit te breiden naar Duitsland. En er is een samenwerking met een échte influencer: ‘’We werken samen met Gerlaenco. Hij is een YouTuber die Fortnite speelt en 125.000 volgers heeft. Wij verzorgen giveaways en dergelijke om zijn volgers te triggeren tot een aankoop.’’ Met het denken in kansen zit het dus wel goed bij de studenten Business Innovation. Tot slot willen ze andere jongeren graag nog iets meegeven: ‘’Het beginnen van een eigen bedrijf is niet alleen geld verdienen, maar het is daarnaast ook een grote leerschool. Wij zijn van mening dat we hier meer leermomenten uit gehaald hebben dan uit onze studies! Tenslotte, omdat je nog zo jong bent, zijn heel veel mensen bereid om je te helpen met allerlei vragen. Maak hier dan ook vooral gebruik van!’’
De Ondernemer van Morgen
In onze rubriek ‘De ondernemer van morgen’, spreken we wekelijks met jongeren die in deze periode actief aan de slag gaan met hun ideeën. Want niet alleen ervaren ondernemers zijn in crisistijden creatief. Ook jongeren denken in mogelijkheden. En het zijn immers de ondernemers van morgen die in de toekomst een belangrijke rol gaan spelen in de werkgelegenheid voor andere jongeren, starters en young professionals.