De Ondernemer van MorgenBrabantse quarantainequiz 3.0 - Mattis Legeland
Kansen zien in plaats van problemen. Kijken naar wat er wél mogelijk is. Niet alleen ervaren ondernemers zijn in deze tijd creatief. Ook veel jongeren denken in mogelijkheden. Het zijn immers de ondernemers van morgen die juist in deze tijd actief aan de slag gaan met hun ideeën. Mattis Legeland mag zich rekenen tot die groep. Hij startte eind 2019 met een online-marketing bedrijfje: Tiger-Media. Natuurlijk zonder te weten wat er in 2020 zou gebeuren. Maar hoe blijf je als nieuweling zichtbaar en relevant? Al helemaal in deze tijd is dat een belangrijke vraag. Nou, laat dat maar aan Mattis over. ‘’We organiseren een quarantainequiz!’’ En dat hebben ze in De Kempen geweten. We spreken met Mattis over de 3.0 variant van de quiz, én over zijn bedrijfje. ​​​​​​
Het zijn populaire termen die je de afgelopen jaren steeds vaker voorbij hoort komen. E-commerce, dropshipping, SEO. Voor veel jongeren klinkt het reuze interessant. De digitale wereld aan je voeten. Online geld verdienen. Voor Mattis Legeland zijn het geen nieuwe begrippen. De 23-jarige ondernemer uit Netersel is al een paar jaar bezig met online marketing: ‘’Ja, ik was er al vrij vroeg bij. Toen ik 18 was startte ik mijn eerste échte eigen bedrijf. Twee jeugdvrienden van me waren destijds een jaar of 3 à 4 bezig. Ook online. Terwijl ik friet stond te bakken voor €5 per uur, verdienden zij al serieus geld. Ik dacht: dat wil ik ook!’’
Twijfels opzij
Maar tussen willen en doen zitten vaak nog wel wat stappen. Twijfels. Ga ik het doen of niet? Heb ik wel genoeg ervaring? Vragen die bij veel jongeren opborrelen als ze denken aan iets voor zichzelf. Begrijpelijk. Toch had Mattis niet heel veel last van twijfels, toen hij op zijn achttiende van start ging met zijn eerste webshop. Ze waren er wel, maar hij kreeg hij kreeg gelukkig wat hulp: ‘’Twijfels had ik natuurlijk wel, maar mijn jeugdvrienden waren bereid me op weg te helpen. Enkele maanden later draaide de webshop enkele sales per dag. Het was geen vetpot, maar leuk voor erbij.’’
Verder groeien
Mattis hield er voor de zekerheid nog wel een bijbaantje als glazenwasser bij. En hij had natuurlijk nog zijn studie Commerciële Economie, waar hij flink wat tijd in moest steken. Maar de focus bleef. En dus kwamen er meer webshops. Mattis: ‘’Ik dacht op een bepaald moment: als ik voor mijn webshops de marketing succesvol kan laten verlopen, moet me dat vast ook wel voor andere bedrijven lukken. En zo geschiedde. Ik heb nu een kleine 15 klanten waarvoor ik de online marketing verzorg’’. Dat resulteerde een paar maanden geleden in iets moois: ‘’Eind 2019 heb ik afscheid kunnen nemen van mijn bijbaantje als glazenwasser. Inmiddels zit ik in een mooi kantoorpand met vijf andere jongens, waaronder de twee jeugdvrienden waar ik het net over had. Dat is wel heel mooi.’’
"Ik dacht op een bepaald moment: als ik voor mijn webshops de marketing succesvol kan laten verlopen, moet me dat vast ook wel voor andere bedrijven lukken."
Inmiddels zijn we een paar maanden verder en gaat het meer dan prima met Tiger-Media, het bedrijf waarmee Mattis andere bedrijven onder andere helpt met advertenties op social media en Google. De coronaperikelen lijken de business van Mattis voorlopig nog niet te deren: ‘’Corona heeft nauwelijks invloed op mijn bedrijf. Sterker nog, ik merk dat veel bedrijven juist nu de tijd hebben om een keer naar de online kant van hun bedrijf te kijken. Bovendien zijn er ook veel horecazaken en winkels die echt nog achterliepen als het gaat om ‘online’. Ik heb al enkele van deze ondernemers geholpen om een webshop te maken en succesvol te adverteren, zodat zij ook rond kunnen blijven komen in deze onzekere tijd.’’
Brabantse quarantainequiz
Maar toch. Ook al loopt het op rolletjes; als ondernemer heb je ideeën. En daar wil je uiteindelijk iets mee doen. Ook als je thuis zit. Dus belde Mattis, na wat saaie zaterdagavonden op de bank, met een paar collega-ondernemers: ‘’Het idee voor de Brabantse Quarantainequiz ontstond toen ik in week 2 of 3 van quarantaine alleen thuis zat op een zaterdagavond. Ik had er net als mijn vrienden wel genoeg van om thuis te zitten en was op zoek naar vermaak, zonder de regels te overtreden. Ik stuurde mijn collega-ondernemers van Partyservice JIMP een berichtje met het idee voor een quiz. Daar begon het.’’
"Ik had er net als mijn vrienden wel genoeg van om thuis te zitten en was op zoek naar vermaak, zonder de regels te overtreden."
Het bleek dat niet alleen Mattis en zijn collega-ondernemers van Partyservice JIMP zin hadden in wat vermaak. Al snel ging het balletje rollen in De Kempen. Liefst 105 teams meldden zich aan voor de eerste editie. Voor de tweede editie liepen zelfs 140 teams warm. Iets wat ook de jongens niet verwacht hadden: ‘’Dit overtrof al onze verwachtingen. Bij de tweede editie hadden we al veel geleerd van de eerste editie. Deze editie was dus een stuk beter. Zo leren we ook de derde keer weer van de tweede editie. We hebben een professioneel bedrijf ingehuurd die de quiz voor ons zal hosten. Met live presentator, een app waarop je de antwoorden invult én een DJ voor in de pauzes tussendoor.’’
De 3.0 editie
Aanstaande zaterdag staat dus de derde editie op het programma (28-05-2020). Mattis kijkt er in ieder geval naar uit: ‘’Teams kunnen zich inschrijven voor €30. Hier krijgen ze een live quiz voor terug én een gratis gekoeld drankpakket naar keuze. Deze drankpakketten vullen we met bieren van lokale kroegen die het moeilijk hebben. Deze drank gaat anders wellicht over de datum vóór zij het weer mogen verkopen. Zo zit er voor beide partijen wat moois in.’’
Quizje doen. Biertje erbij. De Brabantse Quarantainequiz geeft jongeren uit De Kempen in ieder geval een lekkere zaterdagvond. En dat is ook wel weer eens fijn. Al is het natuurlijk aan Mattis om alles in goede banen te leiden. Maar dat komt wel goed. Daar heeft hij vertrouwen in. Op de vraag of Mattis nog iets heeft wat hij aan andere jongeren mee wil geven, antwoordt hij treffend: ‘’Ga vooraf niet nadenken over dingen die fout kunnen gaan of dingen die beter kunnen, maar begin gewoon. Daar leer je meer van dan op school zitten. Als je écht leuk vindt wat je doet, dan vind je altijd wel een manier om je bedrijf voort te zetten. En zo niet, wat is het ergste dat er kan gebeuren?’’
De Ondernemer van Morgen
In onze rubriek ‘De ondernemer van morgen’, spreken we wekelijks met jongeren die in deze periode actief aan de slag gaan met hun ideeën. Want niet alleen ervaren ondernemers zijn in crisistijden creatief. Ook jongeren denken in mogelijkheden. En het zijn immers de ondernemers van morgen die in de toekomst een belangrijke rol gaan spelen in de werkgelegenheid voor andere jongeren, starters en young professionals.