10 moderne wervingstechnieken van Nikki

10 moderne wervingstechnieken voor jong talent

🕔 6 min leestijd

‘Mijn recruiter-collega’s zijn dagelijks bezig met het zoeken naar jong talent. Als Marketing Specialist ondersteun ik ze daarbij. Bij JAM gebruiken we namelijk nieuwe en unieke wervingsmethodes om onze jonge doelgroep te bereiken. De afgelopen 5 jaar heb ik veel geleerd over wat wel en wat niet werkt. Hieronder deel ik graag 10 tips!’

Tip 1: Social lead campagnes

‘Via Facebook Business is het mogelijk om betaalde campagnes op social media te draaien. En aangezien onze doelgroep voornamelijk op Instagram zit, is dat erg interessant. Hierbij kan je denken aan awareness campagnes voor je naamsbekendheid, retarget campagnes voor bezoekers van je website of leadgeneratie campagnes. Die laatste zetten wij wekelijks in om diverse vacatures onder de aandacht te brengen bij de doelgroep. Als ze geïnteresseerd zijn in de vacature die ik promoot, kunnen ze hun gegevens achterlaten en belt een van mijn collega’s ze op met meer informatie.’

‘Helaas is het sinds december 2021 niet meer mogelijk om te hypertargetten, wanneer de categorie van de campagne ‘werkgelegenheid’ is. Dat betekent geen targeting op basis van leeftijd, opleiding, interesses, etc. Het is daarom van groot belang om door middel van de advertentie de aandacht te trekken van de juiste doelgroep. Dat kan je bereiken door een triggerende vraag te stellen, in te spelen op een bepaalde behoefte van jouw doelgroep en/of gebruik te maken van een afbeelding waarop de doelgroep te zien is.’

Tip 2: TikTok

‘Gezien onze jonge doelgroep is het inzetten van TikTok onmisbaar. Omdat specifiek targetten in Nederland nog niet beschikbaar is, gebruiken wij TikTok momenteel alleen nog organisch. Zo plaatsen we TikToks over bijvoorbeeld de activiteiten die we intern organiseren, een dag in het leven van een recruiter, achter de schermen bij een bepaald bedrijf, lifehacks, etc. Met het gebruik van relevante hashtags en trending muziek vergroot je je bereik en daarmee je volgers.’

Tip 3: Snapchat ads

‘Heb je een leuke vacature voor een echt jonge doelgroep? Dan raad ik Snapchat ads aan. Dit platform is voornamelijk geschikt voor leuke bijbanen, vakantiewerk of tijdelijke klusjes. Het is belangrijk dat de advertentie visueel aantrekkelijk is, maar niet té gelikt. Generatie Z prikt binnen enkele seconden door je heen en weet al snel wat fake en wat echt is. Content gemaakt vanaf je telefoon werkt top! Puntsgewijs wat informatie erbij en je bent ready to go.’

Tip 4: WhatsApp statussen

‘Ben je niet per se op zoek naar ‘nieuwe aanwas’, maar heb je bijvoorbeeld een ontzettend grote contactenlijst waar je iets mee kan? Probeer dan WhatsApp status: een soort story op WhatsApp. Het grote voordeel is dat deze functie nog niet veel wordt gebruikt, waardoor je extra opvalt als je er een plaatst! Voor ons is dit ideaal om met één klik een hoop werkzoekende jongeren te bereiken.’

Tip 5: Offline awareness

‘Naast alle online activiteiten, is het zo nu en dan ook goed om offline aanwezig te zijn. Denk aan een artikel in een tijdschrift dat door jouw doelgroep wordt gelezen, een persbericht in de krant of unieke marketingacties. Ook bij JAM zijn we continu bezig om offline awareness te creëren in de vorm van samenwerkingen met festivals, aanwezig zijn op open dagen van scholen, een abri-campagne in de stad, een Valentijnsactie op trein- en busstations in de regio én natuurlijk onze Tour de Brabant om ons 10-jarig jubileum te vieren. Bedenk goed waar je doelgroep te vinden is, welke ludieke actie aansluit bij jullie organisatie en meet dit breed uit op jullie socials. Dan wordt het een gegarandeerd succes!’

Tip 6: Search Engine Optimization

‘Naast outbound marketing (zoals de socials ads) bestaat er ook inbound marketing. Met andere woorden: wordt zonder te zenden, gevonden door de doelgroep. Bij JAM spelen wij hierop in door artikelen en blogs te schrijven die aansluiten op het zoekgedrag van onze doelgroep in Google. Zo hebben wij blogs op onze website met tips tijdens je tussenjaar, wat je kan doen als je studievertraging hebt, wat je moet regelen als je bent afgestudeerd, etc. Deze blogs leveren ons maandelijks nieuwe websitebezoekers op die dan op een informatieve en positieve manier kennismaken met JAM (en wellicht even doorklikken naar de vacatures).’

Tip 7: Vacaturetitel onderzoek

‘Een vacature begint natuurlijk bij een vacaturetitel. En vaak zijn er voor één vacature meerdere titels te bedenken. Als wij twijfels hebben welke titel het beste aansluit bij het zoekgedrag van de doelgroep, doen we altijd goed onderzoek door middel van Google Trends, Indeed of A/B testen. Ook weet ik uit ervaring dat bijvoorbeeld een hoog uurloon of een interessante sector in de titel kan werken. Wat ik altijd af zal raden, is het gebruik van jargon of zelfverzonnen functienamen. Hier wordt niet naar gezocht, waardoor jouw vacature ook niet gevonden zal worden.’

Tip 8: Video

‘Ik denk niet dat ik deze nog hoef uit te leggen. Dit geldt overigens ook voor leuke foto’s, mocht je geen geschikte video hebben. We hebben onlangs een test gedraaid en ook daaruit werd weer bevestigd dat de vacature met de video in eerste instantie niet meer clicks opleverde (je ziet de video natuurlijk ook pas als je op de vacature geklikt hebt), maar wél significant meer sollicitaties. Dus ik zou zeggen: pak die camera op en laat de sollicitanten maar eens zien hoe leuk het bij jullie is!’

Tip 9: Google ads

‘Naast organisch gevonden worden op Google door middel van een relevante blog, kan je ook betaalde advertenties draaien om onder de aandacht te komen. Bij JAM draaien wij op continue basis advertenties op Google, gericht op onze vacatures, specifieke branches én soorten werk. Door van tevoren een goed zoekwoordenonderzoek uit te voeren, kennen wij het zoekgedrag van onze doelgroep en spelen wij daar met onze advertenties op in. Ook draaien we display ads op verwante websites van Google, die op maandelijkse basis een hoop traffic naar onze website opleveren. Ten slotte is het ook mogelijk om via Google videocampagnes op YouTube uit te zetten. Gezien onze doelgroep een super relevant kanaal om onze naamsbekendheid te vergroten!’

Tip 10: Referral marketing

‘De laatste alweer! Maar misschien ook wel de allersterkste. Want werkt er nou beter dan een goede aanbeveling van iemand die je kent? Omdat wij als team met een gemiddelde leeftijd van 25 midden in de doelgroep staan, zetten we ook regelmatig ons eigen netwerk in. Dat doen we door berichten op onze persoonlijke LinkedIn te plaatsen, insta stories te delen, etc. Ook geven we de mogelijkheid om onze uitzendkrachten iemand aan te dragen, waarvoor ze een mooie bonus ontvangen. Op die manier heb je stiekem een heel groot netwerk, waar vast een geschikte kandidaat tussen zit!’

Share deze pagina: