Millenials op de arbeidsmarkt: deze 4 dingen vinden ze belangrijk in een baan

De Babyboomers (geboren tussen 1945 en 1960) gaan langzaam met pensioen, Generatie X (geboren tussen 1960 en 1985) neemt hun plek over en de Millenials (geboren tussen 1985 en 2000) bevinden zich ondertussen bijna allemaal op de arbeidsmarkt. Maar zoals we allemaal ondertussen weten vergt deze laatste doelgroep een andere aanpak om ze te boeien en binden. JAM is gespecialiseerd in Millenials op de arbeidsmarkt en staat midden in deze doelgroep. We delen in dit artikel graag onze kennis over deze generatie.

Blijven aanpassen en blijven leren

De Millenial hecht ontzettend veel waarde aan zelfontwikkeling, groei, doorgroeimogelijkheden. Ze willen niet lang stil blijven staan en kijken vooruit wat ze in de toekomst nodig zullen hebben. Hier worden ze ook deels toe gedwongen, want door de verregaande digitalisering en steeds meer technologieën is het onzeker of hun baan over twintig jaar nog wel bestaat. Hierdoor ervaren ze de continue druk om zichzelf te blijven aanpassen en te blijven leren.

"Door de verregaande digitalisering en steeds meer technologieën is het onzeker of hun baan over twintig jaar nog wel bestaat"

Ze denken vaak na over waar ze staan in het leven, wat ze nog willen bereiken en op wat voor manier, zowel op de arbeidsmarkt als privé. Ze reizen veel, leren nieuwe culturen kennen, ontmoeten veel mensen. Een groot gedeelte heeft wel eens een tijdje in het buitenland gewerkt of gestudeerd om zichzelf beter te leren kennen en ervaring op te doen.

Salaris is niet het belangrijkste

Millenials vinden het belangrijk om met iets bezig te zijn wat ze écht leuk vinden om te doen en waar ze honderd procent achter staan. Dat vinden ze belangrijker dan bijvoorbeeld een hoog salaris. Deze waarde zie je ook terug doordat werk en privé steeds minder gescheiden is: wat de Millenial privé ambieert, ambiëren ze ook zakelijk. En omdat ze bezig zijn met iets wat ze ontzettend gaaf vinden, vinden ze het ook niet erg om daar ’s avonds nog wat extra uurtjes in te steken. Maar dan eisen ze deze flexibiliteit ook vanuit de werkgever. Ze willen graag hun eigen agenda in kunnen delen en niet per se iedere dag van 9:00 tot 17:00 uur op kantoor aanwezig hoeven zijn. Dit is al jarenlang een hot topic en komt nu mede door het vele thuiswerken steeds meer aan de oppervlakte. Millenials hechten veel waarde aan autonomie: ze willen de vrijheid om hun eigen keuzes en beslissingen te kunnen maken, zolang dit uiteraard ten behoeve is van het bedrijf waarvoor ze werken. 

Een coach in plaats van een baas

Generatie Y heeft ook zo haar voorkeur op het gebied van leiderschap. Ze hebben liever een coach die ze begeleidt, dan een baas die zegt hoe ze het precies moeten doen. Deze shift zie je binnen organisaties steeds meer plaatsvinden: van het meer delegerende top-down management, naar een situatie waarin iedereen gelijk is. Een manager probeert hierbij zijn medewerkers te coachen en niet te bepalen wat ze vandaag precies gaan doen.

"Wel een uitgestippelde koers, maar geen concrete route"

Ook het persoonlijke aspect is hierbij van belang, want zoals eerder genoemd wordt werk en privé steeds meer met elkaar verweven. Daardoor is het als coach erg belangrijk om eens te vragen hoe het gaat of hoe iemand zich ergens bij voelt. Als je dat namelijk niet doet, ga je te snel voorbij aan het persoonlijke leven van de Millenial wat bovengemiddeld belangrijk is voor deze doelgroep. En weet je wat er speelt, dan kan je daar naar handelen en ben je in de ideale situatie ‘people manager’.

De Millenial wil serieus genomen worden

Iedereen binnen deze generatie wil ertoe doen. Ze willen dat er naar ze geluisterd wordt en dat ze serieus genomen worden. Het meest verschrikkelijke voor de Millenial is, ongeacht het opleidingsniveau of vakgebied, dat er niets met zijn of haar advies wordt gedaan. Zij voelen zichzelf persoonlijk niet minder waard dan iemand met al jarenlange ervaring en willen (in de trant van ‘iedereen is gelijk’) ook op die manier behandeld worden. En geef je ze het gevoel dat ze ertoe doen, dat er naar ze geluisterd wordt, dan voelen ze zich vrij en zullen ze met de meest innovatieve ideeën komen waardoor jouw organisatie mee kan blijven gaan met de tijd.